CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, April 14, 2012

gigi besi

hari khamis lepas, tanggal 12 April 2012, bermula lah satu fasa baru dalam kehidupan aku. appointment dah dirancang seminggu awal, finally, jam 1030 pagi, aku berjumpa dengan Dr Iswan untuk pasang fix appliance..

mula2 datang Dr Iswan tnya, "u nak pasang atas ke bawah dulu?"
aku xkisah pun nak pasang mane2.. mane2 yg dia rasa terbaik untk aku, aku redha je.. maka dia decide nak pasang yang bawah dulu.. kata beliau, "sebab yang bawah tu susah silit nak allign kan dia. ambik masa lama sket. so kita pasang yang bawah lah dulu. yg atas lagi 2 visit ye?"

okey encik dokter!! =D

berbaring lah aku kat dental chair yg sedap tu dlm polyclinic uia yg sejuk gile nak mati. tambah pulak pagi tu ujan.. perghh lagi lah beku duduk dlm clinic..

mula2 Dr Iswan cuci sket gigi aku kat bawah guna pumice kot. sebab rasa dia xmcm prophy paste pun. lepas dia cuci, dia letak etching n bonding agent. lepas tu dia letak bracket. since bracket tu come together with composite, dia lekatkan je kat gigi aku, lepas tu light-cure kan..

lepas pasang bracket, Dr Iswan ambik arch wire dan lekat kat bracket tu. Bro Fazli selaku DSA Dr Iswan bagi aku colour palette elastic ligature untuk aku pilih nak warna ape. hehehe... part ni yg best nih. aku pilih kaler gold dan lavender. hew hew hew....


untuk yg pening2 ape mende yg aku duk carutkan kat atas tuh, boleh rujuk gambar dibawah untuk tau ape tu arch-wire, ape tu bracket dan segala bagai...





saat Dr Iswan lekatkan ligature tu dah rasa ade benda lekat kat gigi aku. lama2 bila semua dia letak, aku rasa ade benda tolak gigi aku kedalam. dah start rasa sakit. dengg.. untuk gigi second premolar (geraham kecil kedua) aku yang tumbuh lingually (terbaring ke arah lidah) Dr Iswan 'ikat' gigi tu dengan long ligature ke arch wire, xnk bagi gigi tu attach terus ke arch wire, nanti kalau dia tarik dia kata aku akan rasa sangat sakit xbley ambik exam dengan tenang. haha.. baek encik dokter.

sekarang dah 3 hari pakai bendalah ni yg org duk sibuk panggil braces, aku boleh kata pakai bendalah ni SAKIT DAN MELECEHKAN. sakit sebab xbley makan, sakit nak gigit dan kunyah. skrg aku faham kenapa Dr Iswan sengaja pasang yg bawah dulu baru pasang yg atas.. kalau pakai yg satu je dah mcm nak menangis masa makan, ni pulak kalau pasang atas bawah. mahu nya aku xnk makan 3-4 hari. lepas tu gi pasar malam kena tease dengan member2.. siot betul.



"sedap gile keropok ni farah..."
"farah, kau nak ais-krim goreng?"
"u makan sate blend je lah farah.. hahaha..."
"cok meniram ni dah sejuk, liat so xbley bagi u makan."



leceh sebab bnyk benda xbley makan takut bracket tercabut, arch wire putus, dan makanan terlekat kat celah bracket. plus nak cuci kena ade interdental brush, kena rajin gosok gigi dan sekali gosok lama nak habiskan cuci kat bawah celah2 bracket tu. kalau tak cuci, makanan ade, bakteria suka duduk situ, pastu nanti jadi caries pulak. tu kalau caries, kalau gingivitis kena bukak cerita lain pulak.

tak lupa jugak kena letak wax dekat beberapa kawasan tertentu sebab dia tajam dan boleh buat ulcer dalam mulut. contohnya skrg aku dah dekat nak ade satu ulcer kat bibir kiri terkena hook kat bracket canine (taring).


ni lah colour palette tu...

next visit lagi 6 minggu. jom kita pilih nak buat kaler ape plak. hehehe... aku ingt nak buat kaler midnight glow dgn smoke/grey.. hehe... ok x ok x??? =D







isnin exam.. malas ahh nak study. persetankan saja exam itu!!!!!!! MUARGHAHAHAHAAHHAAA....

13 other fingers talking:

H A N said...

Eloklah sakit tu...

kuranglah sket ang dok makan benda2 b'lemak ke, kalori banyak ke...

bley buang dagu/leher yg b'lebih2 tu...

huahuahua...jahat kan aku...

Farah Azmi said...

amboih ang anep..... kasaq btl.. xpe2 habis 2 tahun aku pakai gigi besi ni, aku dah selim melim (hopefully) ang jgn jeles dgn aku


xpe2 tu mmg sign n symptoms of a stressed student

Unknown said...

Salam. Betul ke saye dengar pasang braces di uia kuantan percuma? Saye dari uia gombak.

Farah Azmi said...

farid latif.. mmg betul klu nak buat braces kat uia kuantan free under 2 condition; ur 16years old and below, and you are a Kulliyyah of Dentistry students/staff.. =)

Anonymous said...

Ade tips y bagus untuk pilih a good orthodontist?looking for one, nak pakai braces soon =) berdebar..saya tinggal di kuantan..so far y saya survey online is dr syarifah.if possible na y dekat city centre..

.sedih nya..just if sy beloe than 16y.o, bolei bust free di uia T.T

Anonymous said...

salam...saya pljr cfsiium pj,,,,berape agak2nye kos nak wat braces kat uia coz sy thn ni 19 n thn dpn br fly kat uia kuantan.....n byk x prosedur dye klu nak jmpe doktor 2,,,k tq=)

Farah Azmi said...

anon 1
klu nk buat orthodontic treatment kt luar, pastikan dentist yg anda jumpa tu seorang pakar ortodontik. sebab kalau nak buat fixed appilance (braces) ethically hanya pakar ortodoktik sahaja yg boleh buat. tapi sesetangah GP kt luar main sebat je buat braces sbb nk duit. as we all know, buat braces kan mahal.. huhu.. jd buat lah kajian dulu sebelum terjah klinik tu.. =)


anon 2
buat braces di UIA adalah percuma sahaja buat masa ni.. tp ortho treatment diberi untuk yg berumur 16 tahun kebawah, palajar2/staff2 kulliyyah of dentistry, dan mereka yg mmg memerlukan rawatan orthodontics (kira severe case habis atau refer from any department say their teeth are causing other problems eg: ade sorg patient umur 25+ yg sering ada traumatic ulcer pada mulut dia sebab gigi dia crooked. dlm kes mcm ni bru lah bley buat ortho treatment..

nk jumpa doc xsusah pun.. pegi je kt outpatient clinic KOD lepas tu ckp la nk screening untk buat braces ke ape ke.. lepas tu klu kamu indicated untk treatment nnti dia panggil lah untk appointment..

wahh, awk fly ke kuantan ye? org sabah sarawak ke? course ape nanti? =D

Anonymous said...

Salam
saya 18 tahun pelajar matrik gambang, ingin membuat braces di uia. dimanakah letaknya klinik gigi uia kuantan dan berapa kos untuk mebuat braces disitu ye?

Anonymous said...

Salam
mmndangkan post ni thn 2012, nk tanye,skarang ni(2013) kire dah boleh ke buat braces iium? Kirenye yg berbayar punye. And awk tau tak harge dia? Sbb survey jgk page dental clinic iium tp xde maklumat yg lengkap.terjumpe student dentistry yg baru tp dorg pn xberape tahu psl bnde ni.lg satu,queue lame ke?

Farah Azmi said...

okey demi menjawab segala soalan anda semua.. sebab rata2 berminat nak buat braces kt uia rite?

okey. rawatan ortodontik di klinik gigi uia kuantan adalah PERCUMA untuk pesakit berumur 16 TAHUN DAN KEBAWAH SAHAJA atau pesakit yang berumur 16 tahun dan keatas yang mempunyai KES KHAS SAHAJA.

disebabkan oleh senarai menunggu yang panjang, maka UIA kena tapis patient2 yang sampai. yang muda remaja berusia 16 tahun dapat lah free. senarai menunggu sy xtau panjang ke x sebab tu kerja nurse bahagian ortodontik.

semua rawatan perigigan di klinik gigi uia kuantan adalah PERCUMA (cabut gigi, tampal, cuci gigi, gigi palsu) KECUALI untuk rawatan crown n bridge.

kami semua tengah exam final skrg. xlama lagi cuti sampai bulan 9. kalau nak dapatkan rawatan dengan student kena tunggu sampai bulan 9 lah ye! =D

nanti sy buat 1 post khas untuk sebarang info untk klinik gigi uia. semoga membantu! =)

Unknown said...

Doktor pakar ke yg buat?

Nur Aisyah said...

Buat braces dkt UIA still free ke ?

Farah Azmi said...

untuk fixed appliance (braces) sepatutnya hanya pakar ortodontik sahaja yg layak bg treatment pada patient. tapi sebab nk mengejar keuntungan, ade sesetengan dentist di luar sana bukan pakar ortodontik tapi tetap menyediakan rawatan ortodontik. kat uia jgn risau, pakar yg buat. so far cuma ade 2 org je. lagi 2-3 org tengah di'prosess' untuk menjadi pakar/lecturer kt uia. lagi 2-3 tahun balik tanah melayu, jadi pakar lah diaorg semua tu. meramaikan bilangan pakar ortodontik uia. huhu..

and yeah, rawatan ortodontik masih percuma.. =)

Post a Comment