CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, August 3, 2012

zaman dulu, tengah-tengah dan sekarang

ade la dalam 2-3 minggu dah org2 keliling aku duk meroyan-royan membezakan generasi2 manusia yang lahir tahun sekian sekian dan sekian. kawan2 rapat, sedara mara, mahupun kawan-xde-rapat-mana-takat-kenal-mcm-tu-aje semua duk kecoh pasal isu yang pada aku dah timbul lama nih.. 

apekemende issue nya???

issue apabila kau jumpa bebudak kecik umur 3-4 tahun dah kemain pandai main bendalah-bendalah yang duk main tonyoh2 jari kat screen dia. untk yg lambat pickup, bendalah tu dinamakan touch screen gadgets. gadgets ke????

kemain hah bebudak le ni xde dah nak main patung Elmo ke... mintak dibelikan set Barbie ke.. semua asal nak kasi senyap parents sodokkan dengan alatan2 tenyeh-tenyeh-jari-pada-screen nih. xkira lah ipad ke, tablet ke, fon ke.. maka akan senyap lah budak tu. 

wahai kanak2 sekalian.. adakah ini kelihatan seperti mainan untk anda??

 ape korg ni keje ofis ke duk reti main benda ni???


ni meh sini aku tunjuk sket kat korg mainan tu rupa dia mcm mana....

 yang ini dinosaur + kereta. ade sape2 mau?? 


 cuba tengok budak kecik ni dengan soft toy dia. comel gila kot!! kau tak jeles ke yang duk main ipad tuh? rasa nak picit budak tu dgn mainan dia skali. geram aku.

hah, yang duk main ipad tu, ekau ado????? anak patung tunjuk tummy, foot.. siap boleh pegang, bawak tido, berbunyi lagi. kalau jatuh xkena marah kena cubit dengan mak. basah kena kencing malam korang pun xde hal boleh cuci balik.

yang ni paling best skali. sambil main boleh belaja sains skali. dah tu lalat dengan nyamuk tu comel. silap hari bulan aku yg makan, bkn katak tu..


zaman aku dulu jadi bebudak, kalau dpt mainan ni bukan main hepi lagi hah.. (alah boleh la, zaman kau xde ipad bagai) mmg xde ipad bagai zaman aku, paling canggih pun henfon botol air ala2 walkie talkie org berperang bapak aku punya, tapi xde plak aku terhegeh2 nk main. kalau xbley main hentak2 kaki bagai mogok lapar 3 hari. nak kata zaman ni xde toys, mcm2 jenis lagi ade compared dgn zaman aku dulu. 

bukan ape, mainan yg bebudak boleh sentuh tu kan lagi elok.. boleh tolong develop soft touch sensation diaorg.. duk tenyeh jari kat screen je.. mcm mn diaorg nk beza permukaan kulit/kain felt/bulu teddy bear dan banyak lagi. 

kalau dah mmg kau hadap bendalah2 tu semua mmg la naik lemak budak tu jadinya.. memula kasi main fon.. pastu tablet plak. bila kau baru beli note, anak kau umur 2-3 tahun main kau mula naik risau. sayang la kan benda baru. hemph. suka hati kau lah. anak kau, bukan anak aku.

yang pasti aku mmg tak minat benda2 yg duk kena tenyeh2 jari kat screen dia. mmg aku xreti. menyakitkan hati pun ade jugak bila nk tekan benda lain, lain yg keluar. 


yang zaman tengah2 tu mcm mana pulak??? yang itu........... spesis generasi yang peralihan dari zaman tradisional mcm zaman aku (yang lahir tahun pada atau sebelum 198x) ke generasi umur-empat-tahun-dah-main-ipad (yang lahir pada atau selepas tahun 20xx). yang tu kebanyakan nya yang kalau kau tengok kat FB kau tak faham apemende diaorg duk tulis. ntah bahasa alien mana diaorg pakai aku xtau. yg tu genetic information termutated sket. yang generasi skrg genetic information jenis hybrid. tu pasal kecik2 dah reti main tenyeh2 jari kat screen. 

rasa2 nak terasa ke hape dgn ape aku tulis dan agak2 nak meroyan mcm org gila, sila blah sekarang sebelum screen laptop/desktop/tablet kau self destruct. blog aku, suka hati aku nak tulis ape n mcm mn.. kalau nak ikut org lain punya cara, baik xyah letak nama aku sbg owner blog ni. ada faham??







aku duk tengok member2 aku ramai plak yg rajin nak ber-baking bagai skrg. wahh!! hebat2.. lepas ni boleh kawen dah ye? =P

1 other fingers talking:

H A N said...

eee...t'gelak aku,ada jugak ye patung lalat & nyamuk,siapa nak main,haha...

zaman b'beza weyh...aku dulu mainan buat sendiri pakai kotak balut dgn kertas...

seriously,rasa takut pun ada, tengok budak2, tadika lagi dah bawak ipad ke sana, ke mari...

Post a Comment