CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, May 5, 2013

membuang undi???

xyah bgtau pun aku rasa semua tau dah harini semua rakyat m'sia yg bukan pengundi awl mengundi harini. kalau bukan semua pun, most of them lah kan.. ade yg xdaftar..... teet.. yg dh daftar tp xgi... teeeet.. ade jugak yg pendaftarannya xjadi... teeeeeet.. sape lah org tu kannn..... =P

well 2 years ago i turned 21 so this time around aku berkobar2 nak pegi mengundi for the very first time. gila cuak maks!! dia punya eksaited campur nervous tu mcm nk gi ambik result SPM. dah tu gi mengundi kat skolah.. 

aku dgn segala kejakunan nye nk cerita pengalaman first time jadi voter ni. yg dh veteran dlm bidang mengundi ni, nak kata aku jakun ke hape aku xkisah. firstimer beb! msti lah peghak (i dunno the correct spelling for dat word which also means jakun) habis kan.. 

so mula2 tu mmg xtau nak undi sape. calon kerajaan ke.. pembangkang ke.. bebas ke.. aku mmg xminat politik ni. serius ckp. full of drama. so aku tgk kt tv.. paper... fb... n others (blogs n online news yg duk cte pasal politik bagai nih) n i came up with my own judgement based on my readings n akal yg Tuhan bagi untk aku fikir yg mn aku rs yg terbaik untk aku undi.. n again, undi itu rahsia. i dont tell people (not even my mum or my bestfriends) who i voted for. so kalau yg bertanya tu i'll just say, "ntah la.. undi kan rahsia.. *smile*" 

tadi ade lah mak cik aku dtg rumah. tnya aku undi sape. bila aku jwb mcm tu, dia ckp, "kau jgn farah. kang kau silap undi dh xbley tukar balik. kang kau duk berdua naik kereta je dia dh tangkap khalwat!" masya-Allah.. smpai mcm tu skali ha mentality dia. aku senyum je. ikut hati nk je jawab balik, "xpe lah mak cik. kalau mcm tu bgus jugak. cepat sikit kawen!" tapi fikir2 balik, kang aku jawab mcm tu ade yg sakit jantung orang tua tu.. naya kau!

anyways melalut jauh kedepan pula kita.. so cerita aku mengundi.. pepagi tu bgun.. lepas siap2 bagai ke dapur.. buat teh o untk mama n roti sapu margerine dgn tabur gula sket kt atas. hehe.. ish3.. contoh yg tidak bagus. oke lah tu dari xmakan lansung ye dak? n then pergi lah mengundi.. ramai orang kat skolah tu. beratur sampai keluar pagar skolah. maka aku beratur smpai kt tmpt org tu bg nombor siri bagai.. n saluran mana.. lepas tu dia tunjuk kt mana kena pegi.. aku gi ngundi kat dewan. bgus, xyah naik tangga masuk kelas kat atas. aku dlm fasa syg lemak skrg. hehe.. 

Q kat saluran bagai tu agak panjang jugak. hari dh 8lebih.. agak panas jugak.. cine blakang aku dh brape kali menguap xtahan ngantuk. tetiba abg depan aku duk pusing blakang mintak aku tlg pggkan kertas nombor siri dia, dia nk gi tgk anak dia. aku dh mcm ... errrr... ok.. dalam hati alamak, aku nk buat ape ni? dah tu muka mamat tu bley tahan serupa bangsa pengundi hantu yg diwawarkan ramai dlm fb. kang xpasal2 aku jadi mangsa sindiket ntah pape mcm mn? mane lah tau kan???

duk tggu tu mana lah mamat ni. cpt lah sikit.. dah tu hari dh nk panas ni.. amoi blakang aku dh nguap2 xtahan ngantuk menunggu Q panjang. selari dgn barisan Q saluran 6 tu adalah barisan saluran 5. tetiba duk ttgu tu.....

PROOOOOOOTTTTT

ade pulak yg melepas angin!!!! adoilaaaaaa.... nervous sngt agaknye kot.. hahaha... trus jadi senyap kejap. pastu org2 sambung borak2 balik.. huuu aka-awkwarddddd..........

n then beberapa minit kemudian mamat yg tinggalkan kertas no giliran dia tu pun dtg smula.. Q mcm biasa.. aku kebosanan duk tgk sana tgk sini.. dh xreti dduk diam sebab bosan tggu lama. lepas tu mamat tu mintak amoi depan dia pulak yg pggkan kertas dia. amoi tu serba salah nk pgg, pggkan lah jugak. ohh yg aku perasan, tmpt aku mengundi tu ramai gile org cine. ye lah aku pun dduk kwsn cine. jiran almost 75% cine. maka mengundi dgn org cine je lah.. xpe aku xkisah pun, asal aku siap undi aku nk ikut mama gi pasar. yeahh!! 

amoi yg tlg pggkan kertas undi mamat tu dh resah gelisah sbb dah nk turn dia masuk dewan nk ngundi. tapi batang idung mamat tu xnampak lg. mane pegi? n finally, he came. huu aku dh makin nervous nk msuk dewan nk ngundi. mcm2 aku fikir.. kalau kertas undi kotor mcm mn? klu terkena ink tu mcm mn? kalau kertas aku kira undi rosak mcm mn? waaa tidakkk.. n then finally encik polis yg jaga pintu tu suruh aku masuk..

dup dap dup dap.. cover macho sket jalan masuk dewan. bagi IC dgn no giliran tu. pastu akak tu sebut nama aku kuat2 "HALAMAN 10 NOMBOR 2678. JAMILAH BINTI MAMAT 780613065788" (fiction semata-mata).. n then aku dicat jari dgn the so called dakwat kekal. n then org tu bg 2 kertas undi.. satu oren, satu kuning cair.. 

lepas tu dgn nervousnya aku pegi meja undi, gi lah pangkah mana patut.. sblum tu check dulu pen ade dakwat x.. conteng sket kat kotak penghadang meja undi tu. oke ade ink! berehh!! bukak kertas undi yg dah di pre-lipat oleh akak petugas SPR.. sambil tu baca bismillah bagai.. kertas undi DUN ade 2 calon. parti dacing dgn parti 2 bulan sabit. tgn terketar-ketar pangkah calon pilihan hati. punya nervous smpai pangkah aku tu xsmooth lansung. jagged habis! 

lepas tu bukak pulak kertas undi untk parlimen dgn berhati2 takut kertas undi kena ink yg xreti nk kering lagi ni.. ade 3 calon. sorg parti dacing, sorang lagi parti kunci, sorang lagi parti bulan sabit 2 ketul. aku pun pangkah yang mana patut sambil baca bismillah.. semoga calon yg aku pilih ni org yg selayaknya jadi pemimpin kt tempat aku. kununnyeeeeee.. haha.. and just like my ballot paper untk DUN, my pangkah isnt smooth, jagged sket. nampak sngt nervousnye first time ngundi kann? hehe.. 

dgn penuh rasa bangga aku pun lipat balik kertas tu n then masukkan kat kotak yg sepatutnya.. ade mak cik tolong bukak kan slot peti undi guna pembaris kayu. aku senyum je kat mak cik tu sambil ckp terima kasih kat dia. dalam hati, yay!! aku dh laksanakan tanggungjawab aku sbgai rakyat malaysia!! aku dh pegi mengundi!! weeee  =D

n then keluar skolah tu pergi jmpe mama ckp dh siap undi. mama gelak je. anak dara dia pegi undi for d first time. besor dh anak aku ni, nk gi ngundi dia.. hihihi.. 

anyways, gambar undi ade tp kabel fon xbawak.. so......... tgk lah gambar pekan the cat ni tgh minum air ye..


i just loooove his big round almond eyes!! 

pape pun result mlm ni nnti, aku doakan yg terbaik untk negara kita. God knows best.. yg xpergi mengundi lagi, sila2 lah mengundi ye. xsusah pun.. yg xregister lagi, lepas ni sila pergi register. aku dulu register kat booth puteri UMNO sebelah benteng. diaorg ajak jd puteri umno, aku tolak dgn sopan. xberminat nak involve dgn politik.

kalau 1 hari nanti aku tetiba gatal nk jadi politician, aku nk buat parti gigi lah boleh? =D xpun parti kucing, gambar pekan.. hihi..





pelik, kenapa nama dia membuang undi? kita xbuang undi tu. kita masukkan dlm peti undi..

0 other fingers talking:

Post a Comment