CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, October 12, 2010

trime kasih

setinggi-tinggi terima kasih kepada adik berdua, esp the one in pink serta sorang lagi budak laki adik diaorg kot.

weekend hari tu UIA ada buat iium kuantan open day (iKOD) n aku kena jaga stall n booth exhibition. ahad, 10 oct adalah hari last iKOD n aku jaga booth pukul 3-5 ptg. masa aku duk jaga tu, dtg la sekumpulan bebudak ni....

aku pun duk cakap2 la dgn budak2 tu cite2 dgn dia pasal model2 gigi yang ade dlm bahasa n pendekatan yg senang budak nak faham. aku duk terangkan kat budak baju pink tu. yang baju biru tu sibuk nak gosok gigi model untuk OHI.

nk dijadikan cerita, ada satu model perio yg tunjuk gigi itam2 kena caries. budak baju pink tu pun tgk la model tu. aku biarkan je dulu dia tgk then ingt nak la cite2 kt dia pape yg patut. aku harapkn dia nak tnya something tapi dia end up wif this......

adik baju pink: saya xde berus gigi (sambil cakap dgn nada perlahan n mcm sedih)
aku: kenapa xde berus gigi?
adik baju pink: sebab mak xde duit nak beli berus gigi (sambil tgk model n cakap slow2)
aku: (speechless!! aku tak tau nak cakap pe) xde berus gigi? ala akak xde berus gigi free nak bagi kat adik. dah habis minggu lepas lagi.
adik baju pink: kalau tak gosok gigi nanti gigi jadi macam ni ke?
aku: (denggg aku tak tau nak jawab mcm mn sbb sumpah budak tu mcm risau gila takut gigi dia jadi hitam segala bagai) haah dik. sebab tu kena gosok. tak mintak mak belikan satu ke?
adik baju pink: mak xde duit nak beli berus gigi (terus dia main model gigi yg lain)

the moment budak tu cakap mcm tu, terus aku rasa macam nak pergi kedai, beli whole set of ubat gigi n berus gigi for the whole family n bagi kat diaorg. sumpah rasa sedih gila.

terus aku lebih tekad untk ambik DPH n kerja kat pedalaman untk tolong org2 susah, org2 yg hv low economical status dlm penjagaan gigi diaorg. terus aku rasa macam nak pergi kat kampung2 bagitau makcik2 pakcik2 pasal pentingnya jaga gigi. bukan diaorg nyer gigi je tp anak2 diaorg jugak. sumpah aku nk org2 yg duduk kat pedalaman dpt treatment ys sama or hampir serupa dgn org2 yg dduk kat bandar. sumpah aku nak educate diaorg. biarlah org kata keje kat kg x glamer lansung. aku bkn mengejar glamer.

thnx adik.. adik buat akak lebih menghargai hidup. adik buat akak sedar yang akak ada tanggungjawab besar menanti bila akak dah grad. u opened my eyes dik. thank you very much. may Allah bless u n your family.



picture credits to ahmad badruddin ghazali

4 other fingers talking:

H A N said...

aku suka baca post ni!!!! T_T

Farah Azmi said...

sedih btl aku dgn budak tu anep. mmg tersentap aku ms dia ckp mcm tu.

Mohd Filani Bin Mohd Fauzi said...

one of my fav entry.

=(
aku nak jd dentist berjaya supaya boley bantu org susah mcm dorg.

Farah Azmi said...

scene kt booth ptg tu mmg sadis dowh.

Post a Comment