CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, August 20, 2011

bulan ramadhan kalau dekat skolah/universiti (part 2)

wahhhh... dh masuk 10 malam terakhir rupanya kita yekk. maka pengembaraan mencari malam lailatulqadar pun bermula. cehhh.. mcm adventure hape pulak kan??

kalau cerita yg lepas aku share pasal pengalaman berbuka puasa kat ostel bersama kengkawan, arini aku nak cerita pasal pengisian ramadhan kalau duk kat ostel..

kalau dekat ostel ni, solat terawikh tu mmg wajib la. sebelum prep tu solat terawikh. penuh la satu surau tu sampai melimpah2 ke luar koridor. dgn cikgu2 warden2 semua terawikh sekali.

aku rasa semua org mesti mengalami benda ni, yakni ngantuk lepas berbuka. ye dak?? haaa..... ade plak yg tak mau ngaku. come on.... ngaku je... jgn malu-malu sama gua....

tidak dinafikan aku pun rasa ngantuk jugak. lagi pulak kalau siang tu kelas mcm harem kan. pehh penat siot. masa maghrib tu boleh tahan lagi mata ni. bila start isyak tu.... sudah la...... mata dah bagi signal nih.. mulut plak dah kalah pintu gua niah ternganga nguap punya pasal.

masa zaman skolah dulu aku ni jahat sket.. org terawikh aku gi tido kat tepi surau. duk syok tido tu tetiba dtg plak ustazah aishah ni. siap bertelekung bagai. marah2 "apesal kamu tak solat terawikh???" adeihhh........ malasnye.... pas dia tegur tu aku gi la solat.. dua rakaat ke beb, pas tu sambung tido balik. kih kih kih... ya Allah... jahat bebenau kau nih izzati....

tapi xde la tiap2 hari aku baut mcm tu.. ade la jugak time2 yg aku solat je sampai habis. korg nihh.. tapi xde la penuh terawikh aku. lepas terawikh ni siap2 semangat pergi prep. lipat telekung semua bagai. ambik beg gi prep. sampai class.... tido la.. sambung tido. ape lagi???? member sebelah aku jadi tukang tengok kot kalau warden round2 boleh dia kejut aku. kalau ade warden tu aku pun bgun la. gi toilet. cuci muka sket pas tu balik class. kira konon kalau cikgu tgk tu dlm hati dia kata mcm ni la "baru balik toilet. hemm ok xpe. xkena rotan." nanti xde la kantoi buat taik mata time prep.

sepanjang 5 thun aku duk ostel, xpernah lg aku kena tangkap tido time prep. org lain pernah la. aha..... cam best je kan?? sedap je aku tido tak kira prep ptg ke, mlm ke.. sedap je tido... member sebelah kaki study kejutkan klu cikgu dtg. cepat2 la cover konon study. padahal membuta dari tadi. tapi kalaupun aku tak study time prep, aku balik bilik aku stay up.. masa class aku tak tido. ok la tu kan?? kot..

tu kalau kat skolah. kalau kat u pulak, almost every night pergi solat terawikh. selalu pergi masjid. jalan2 dgn roomate dgn telekung nye pergi masjid. dah mcm rombongan hantu cik kiah mane ntah aku tgk klu dri blakang.. ramai je... putih je....

pi masjid tu, ngantuk gak sebenarnye tapi tahan je la.. bawak botol air, konon nak minum klu ngantuk. tapi alik2 pergi dgn botol air, balik je botol air ntah pegi mane. mujur botol air bekas air mineral cactus je. xpe la kau nak tinggal mane2.. tapi kesian plak org keje masjid tu kena kemas n buang botol air aku. ish3.....

tu cerita masa aku kat pj. sekarang cerita masa aku kat kuantan. memandangkan masjid uia kuantan ni tak reti2 nak siap, tunggu aku nak kawen agaknye baru dia nak siap, jadi aku dan amal serta kroni2 kami pun pergi la terawikh ke masjid afzan.... dalam pukul 8 lebih tu gerak dah. naik kete amal. boleh tahan ngantuk jugak tp tahan jugak nih.. sebab makcik2 kiri kanan. kang ape pulak dia kata.. org muda tapi ngantuk semacam. tgk aku ni ha. cergas!! segar bugar!! inilah rahsia kacip fatimah orang kampung!! ok ok....

satu hal kalau gi terawikh kat masjid awam ni, ade makcik2 yg bawak anak2 diaorg. mane yg baik tu ok la.. mane yg perangai yg mcm xcukup tgn mintak penampar tu rase nak rendam dlm lombong je rasa. sakit jiwa pun ade aku rasa.

teringat aku satu malam, sekumpulan budak nakal nih.. bengong betol. tapi nak difikirkan balik, dah nama budakkan. xtau mende2.. tapi aku dulu xde perangai keji mcm tu. cam haram betol. nak dijadikan cerita, terawikh mask rakaat ke berapa ntah aku xingt. tok imam tu ckp la, adik2 kalau nak main mercun tu main la jauh2 sket. tak pun main la lepas solat terawikh. takut menggangu jemaah. maka tok imam pun nak start solat. baca la segala zikir2 selawat2 tuh... pas tu angkat takbir...... baca alfatihah...... baca surah amende tah aku xtau.. tiba-tiba.............

BOMMMMMM!!!!!

"(beristghfar aku dlm hati-betul ok xde tipu), terus xkhusyuk sekejap solat. siot punye budak"

tapi tok imam tu????? selambe derkk je dia meneruskan bacaan dia as if nothing happen. mujur la tok imam tu kuat imannye.. kalau aku, dah lama terabur bacaan. tapi mmg sumpah kuang ajo betol budak2 tu. ade ke patut pegi main mercun tepi tempat imam. kot marah imam tegur pun jgn la cam tu skali. buatnye tok imam tu sakit jantung ke, ade jemaah sakit jantung ke, ade mak cik melatah ke?? xke naya?? sabo je la aku... habis solat tu mmg aku gelak la dgn amal. ape lagi.

lepas balik terawikh dari masjid selalu kiteorg singgah 7E dulu. terkam slurpee. beli la barang 2-3 untuk kroni2 pastu sedut.. pehhh sedap.... pas dapat slurpee sorang satu, kitaorg pun balik..

lagi satu benda yg selalu buat kalau bulan ramadhan ni adelah tadarus al-Quran. maka kena la bahagi satu group dlm 7-8 org.. baca la satu juzuk... bila dah habis tu ade majlis khatam quran.. masing2 dapat la bubur lambuk (kononnye) sorg satu. sebenarnye bukan bubur lambuk pun. nama je lebih. padahal bubur standard yg kitaorg selalu mkn pagi2 sebagai breakfast tu je. xde bubur lambuk pun.. tapi xpe la.. asal ade.. ye tak??

kalau kat uia pun mcm tu jugak. cuma kat pj je yg xde klu xsilap aku. kat kuantan ade. masa break 30mins tu kitaorg pun bertadarus la beramai2.. bila dah habis tu kadang2 ade tazkirah sket. selalu mcm tu la.



sekarang sebab puasa kat rumah, semua2 tu xde. semua kena buat sendiri. terawikh pun sendiri2.. tadarus pun xde.. pandai2 kau la baca Quran sendiri. xde sape nak uruskan jadual tadarus untuk kau. agak sedih jugak tapi sebenarnya benda ni mengajar aku untuk uruskan hidup sendiri. sampai bila nak semua pun org yg buat kan?

okeyh dah petang ni. aku nak menjenguk dapur. nak ready pape yg patut. mkn tu beserdehana je cukup la. kalu lebih2 pun bazir je tak guna jugak. ye dak? selamat lailatulqadar-hunting sepada semua!! daaa...










mengumpul resepi cookies. yay!!!

0 other fingers talking:

Post a Comment