CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, September 22, 2011

warghhh... depression!!!


mahu anti-depression sekarang juga!!!!!!!!!

sedih gila nak mati. serious. tak tipu punya.



harini, seperti biasa mlm2 dlm kul 730mlm mcm tu ade night session clinic. sesi kali ni, scaling bersama partner. maka Filzri my boy pun telah menjadi operator dan abd rahman sbg assistant telah menjalankan operasi pengskaleran ke atas gigi aku.

lepas dah habis basah kuyup lenjun bahan dek air dari scaler tip tu, tiba masa untuk charting, iaitu tgk2 check2 gigi mane2 yg ade tampalan, yg rosak, yg xrosak, yg dah kena cabut semua... charting tu yang kalau masa zaman budak2 dulu ade misi2 gigi dtg skolah check gigi yg depa duk ckp "17 sound. 16 sound... bla bla bla..." yg haram jadah tak faham lansung jargon hape kau merapu nih. la ni bila dh belaja baru la faham amende yg diaorg repekkan selama ini...

okeyh sambung cite filzri check aku.

"abd rahman, 18 impacted." kata Filzri my boy sambil terus cucuk mencucuk gigi2 aku yg lain untuk tgk ade caries ke tidak.

"yg 21 ni aku tak pasti la (21 merujuk kepada gigi kacip depan kiri bahagian atas yg pertama) macam caries." sambung filzri.

"mane tengok sket" tambah abd rahman. dalam hati aku, tolong la bukan caries. tolong la bukan. "hemm caries la tu" ciss! xpe tggu dr kais confirm kan. tak mau percaya lagi tu..

"okey klu mcm tu 21 class 3 mesial caries." saat filzri ckp mcm tu aku rasa mcm dunia ni separa gelap. tak mau percaya.

selesai charting, treatment planning pula. unutk caries aku tu planning untuk ditampal dgn tooth coloured restoration. ohh tolonglah katakan yg tu bukan caries. tak mau.

lepas siap semua, abd rahman pun panggil dr kais untuk evaluation. maka dtg la dr kais menjenguk-jenguk mulut aku. maka tiba saat gigi 21 untuk diperiksa... jantung ni dah berdegup kencang bagai nak pecah dada dah ni. tolong la jgn caries... tolong la ..

" as for 21, i can detect an early development of caries on the mesial. class 3 mesial." terang filzri pada dr kais. ohh dokter, tolong la katakan tidak pada caries... tolong la....

"yes you are right." serentak dgn itu aku terus ckp NOOOOOOOO!!!!!!! dgn mulut penuh dgn mouth mirror dgn probe. dr kais gelak dan ckp "you have to accept that"

tidak!!!!! AKU TAK DAPAT TERIMA KENYATAAN!!! aku rasa mcm dunia aku dah berakhir. why should i suffer like this??? why???? why me?? why now??? selama 21 tahun, 11 bulan dan 3 minggu aku hidup atas muka bumi ni, xpernah-pernah nak ade cavity tetiba ade cavity. tak mau!!!!! kenapa nak ade caries??? kenapa???

abd rahman pun tenangkan aku dgn beberapa comfort words. aku dah mcm org gila dlm polyclinic sebab stress dpt tau ade caries. tapi tak nampak pun caries tu sebab dia kat belakang gigi. super sedih smpai words cannot even explain. bagaikan ditusuk sembilu. cehh.. ayat xmenahan.

"filzri, you chould control your patient." gurau dr kais pada aku dan filzri. mau tak nye.. dah mcm budak kecik xdpt susu aku dlm klinik (itu sngt over. mane ade) sebab dpt tau ade caries. aku bgtau je kat dr yg aku sedih aku ade caries selama aku idup 21 thun lebih ni xpernah ade, tibak2 ade. sape xsedih dowh???

lepas je clinic tu aku terus msg kak farah adila, senior yg selalu scaling-kan gigi aku n buatkan fissure sealant untuk aku. aku mintak dia tampalkan gigi aku cepat2. tak nak tunggu dah. sedih gila ni. tamau caries tu jadi lagi teruk.

aku bgtau amal pasal caries tu. dia pun nak tgk, aku tunjuk la. dia kata xde la besar mana. n colour gigi tu pun grey, not black or brown (which indicates progressive stage of dental caries). ohh xdpt aku bayangkan mcm mn rasanya kalau dah msuk stage tu. ohh tidak....



ohh kak farah adila, minggu depan terus tampal gigi saya okeyh. tak sabar dah ni nak tampal gigi. sobs sobss....









tak lena tido malam aku hari ni nampak gayanya..

0 other fingers talking:

Post a Comment