CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, December 19, 2011

aku, darah, jarum, dan MOS

dengar ini semua rakyat jelata!!!!

di sini ada satu perkhabaran fresh from the oven!! cerita baek punya!

tadi pagi jam 10am aku ade sesi oral surgery. kalau takat baru budak third year nih, cabut gigi atau bahasa omputihnye tooth extraction atau bahasa scientific nya exodontia je lah yg mampu kitaorg semua buat.

maka lepas berhari2 aku xde patient, filzri panggil sorg patient scaling aku, hencik K, bukan dato' k ye. harap maklum, untuk buat tooth extraction sebab gigi geraham besar atas belah kiri dia tuh berlobang teruk sngt. xdpt diselamatkan. plus dia pun ngadu sakit.

maka lepas history taking, intra-oral, extra-oral examination, x-ray OPG dan segala bagai, aku mulakan dengan sapu ubat bius untk bg kebas kat tempat nak cucuk jarum bius. hell yeah aku bg injection kat patient beb!! makhluk penakut kat jarum injection nk kasi injection kat patient. mmg sah2 cuak time tuh tp muka mestilah habis cover macho depan patient beb!!

then comes separation of the tooth from the periodontal ligaments. kemudian ambil tooth forceps dan grasp gigi tu. yg buccal boleh masuk smpai akar, tp palatally (bahagian dekat lelangit) xboleh cecah akar gigi. aku try jugak, pusing2 gigi tp mmg xboleh. crown gigi tuh pecah. xboleh jadi. kena panggil prof nazih!

maka prof nazih dipanggil ke dental chair. yeah, dia pun xboleh nak grasp. solution? separation of the tooth by using bur. potong gigi kepada 3 bahagian ikut bilangan akar, then cuba gerakkan satu2 kot boleh keluar. dah potong 3 xboleh jugak!!


"the tooth is ankylosed. we will need to open flap, and remove the bone surgically." kata prof nazih. deng!!! MOS man!!!!


maka sister mastura keluarkan segala brg2 untuk MOS (minor oral surgery. lupa plak nk bgtau mksud dia.) scalpel dikeluarkan dan gusi patient hencek K ditoreh dan di kopek keluar memisahkan antara gusi dan tulang. maka nampak lah tulang patient. serious xtipu punya. dgn darah yg bnyk. bluerghhhhh.......

kau gila bedah!!! aku yg mmg ngeri dgn perkara sebegitu tetiba depan mata terang2 nampak tulang patient. darah toksah kata bergelen2 aku suck guna suction (saliva ejector). gauze pekat berdarah berkeping2. then comes the bur n handpiece (drill yg dentist duk guna nak korek2 gigi korg tuh). sebagai assiatant kepada Prof Nazih, aku kena basahkan tmpt yg dia nak drill tu dgn distilled water dan sedut darah patient.

bila distilled water bertemu angin dari handpiece dan darah dari mulut patient, maka bersemburlah darah bercampur air ke muka aku, muka Prof Nazih, dan beep patient. PERGHHHHH!!!!!!

ok so throughout the surgery mmg bnyk darah keluar. tapi gigi tuh xmau keluar. dia lekat kt tulang patient, tu yg susah nak keluar. pusing2 mcm mn pun xboleh nak gerak. kalau aku cerita kat korg the whole process ade yg xlalu nk mkn nasik barang seminggu. baik aku skip few chapter of the whole story.

setelah berhempas pulas selama lebih kurang 2 jam, akhirnya keluar jugak gigi tuh. 3 jahitan diberikan. perghhh!!!! selama nih asal patient lain kena sutured aku org first akan lari. skrg kau nak lari mana, bnda ade depan mata, siap tolong Prof retract pipi patient lagi. siap lap darah patient lagi. yg keluar mcm span yg dipulas. serious smpai skrg aku xpercaya aku buat semua tuh.

siapa nak percaya kalau budak yg nangis masa kena inject boleh assist MOS? siapa nak percaya kalau budak yg dulu xsanggup nak tengok org lain extract a mobile tooth, terus lari jauh2, tetiba boleh tatap darah berkoyan dan tulang patient? siapa percaya kalau budak yg sama, kalau dulu bau segumpal gauze berdarah pun dah nak loya pening kepala bagai, tetiba habis terpercik darah kat muka, tudung dan goggle tapi relax la pulak. siapa nak percaya kalau ckp dulu budak yg asal nampak jarum suture terus lari xsanggup tengok, skrg tengok sndri org jahit mulut patient depan mata.

conclusion: aku sang penakut jarum dan darah berjaya berdepan dengan ketakutan aku tuh pada hari ini! yeah!! lepas ni pergi tengok lagi extraction lain dan jgn lari2 dah.






cerita kedua kita harinih pasal aku dan filzri my boy issue dentures pertama kami kat patient prostho first kitaorg untuk sharing case. proses lama selama kira2 2 bulan yg membuahkan hasil yg sangat2 lumayan!!

the dentures are very retentive and stable compared to the old ones, regardless the extreme resorption of mandibular alveolar bone. patient suka!! esthetic pun dia suka. nampak muda sikit. hahahha.. boleh kunyah, bercakap pun boleh. xde la denture tuh gerak2 sana sini.

Dr Ammar was satisfied with our work. and for that, we were excited beyond words. well, filzri xtau lah tp aku ye!! hahahaha...

baeklah, dah tak mau bebel panjang lagi. nanti ade org meluat. harini nak senyum sampai molar!! ngeh3... i love this kinda Mondays. it motivates me to meet Tuesdays. haha.. jom sambung baca Virginia Woolf!!










sakit tengkuk dow jadi assistant xcukup inci ni!! =P

6 other fingers talking:

uya_dawitch said...

wahhhhhhhhhhh!!! patient kak farah lagi scary dari yg saya....huhuhu!! sgt cuak bila tgk tangan dentist tue penoh dgn darah...*cuak gila* siap xconfident lagi...hahah! *sambil doa lam hati suh the real dentist jela yg buat* HAHAHA!

kak farah! bleeding nie mmg lambat nk hilang ea??? penat la jadi vampire arinie.. =P

Lucy S. said...

wow! dentist to be! ;) eh ke dah jadi dah?

Farah Azmi said...

mastura: ehh, bleeding xstop lagi ke? awk gigit x gauze tuh? ade tuka gauze?

Farah Azmi said...

alin- haha.. baru student lah yang.. insya-Allah lg 2thun stengah lg baru betul dentist..

uya_dawitch said...

gigit laaa... ganti ganti!! tapi sampai arinie de bleeding lagi.. =.="

Farah Azmi said...

why not u tell kak amal bout it. n tell her what u did after the extraction.

Post a Comment