CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, June 25, 2010

cikgu skolah adik aku

adik aku sarah, suka buat kerja last minute. well aku rasa it runs in d family. ngeee... jadi nak dijadikan cerita, sarah kena wat folio sejarah sekolah untk subjek sejarah. so dia pun buat... buat dan buat n smlm dh nk siap semua. aku teringat masa zaman2 skolah dulu buat folio. bukan main havoc lg masing2 mengeluarkan idea nk tnjuk folio sape paling cun. so aku citer kt sarah, masa zaman aku skolah dulu. dia pun instead of binding d folio she wants to use the white small string yg org guna untk bungkus parcel, hias2 benda...

then tadi dia gi skolah. balik dari skolah dia bwk folio dia. aku mcm, aikk x anta lg ke folio budak ni? dia masuk dlm umah dgn muke keciwa xhengat dunia. dia cakap kat aku:

sarah: kakak, cikgu reject folio adik
aku: hah? asal?
sarah: sbb adik tak bind dia. adik guna tali. org lain yg guna tali ke besi ke pun kena reject jugak. kena bind je. isnin depan kena hantar.
aku: (sambil jaw-drop terkujat dgn statement adik aku) ahhh asal lak? bapak ahh ngade gile cikgu skolah awk tu.
sarah: mane la adik tau. ehmmmm adik skip 3 kali dinner tau nak buat benda ni.. (pas tu dia terbaring mcm org syahid di medan perang)
aku: ish kakak dulu skolah jugak, buat folio jugak, xde pun mcm tu. asal nye cikgu awak tu? gedik tak bertempat? aku backhand jugak kang.
(sarah senyap sbb sngt kecewa)

sape x kecewa dowh.. usaha keras ha tibe2 kena reject. bapak ahhhh....

pesanan untk pendidik dan bakal pendidik di luar sana. jgn la buli students anda. kesian. buatnye budak tu jenis yg xmampu nk gi binding, ikat guna tali rafia je, jgn la paksa dia buat benda yg dia xmampu buat. jgn la menghalang dia dr mencurahkan idea kreatif dia. jadilah seorang pendidik yg ROCK mcm cikgu2 aku ms aku kt MRSM KKB dulu. pendidik yg bukan je mendidik, tapi kenal students, care for students, mengajar sbb passion not for money, pendidik yg bila diluar kelas disenangi students dan students boleh rapat dgn dia tapi bila dlm kelas students hormat n patuh pada pendidik tu. tapi kalau pendidik tu sendiri yang kerja mengutuk mengumpat students, mcm mn? berkat ke ilmu anda pd students anda? layakkah anda digelar guru?

fikir la sndiri ye. semua dikurniakan akal fikiran.

0 other fingers talking:

Post a Comment