CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, November 5, 2010

i call her MUM

dari aku berusia 17 tahun sampai la skrg iaitu 21 tahun, aku sempat menjadi saksi beberapa perubahan pada mama. perubahan yg org xnampak. bukan fizikal tp more to the way she is with me. yg fizikal tu sorry la mmg aku kurang peka sket. kalau kau nak tnya aku korg dah kurus sikit ke, gemuk sikit ke, sorry la brader mmg aku xtau. unless kalau dari size XL tukar ke saiz S tu mmg aku perasan la.

anyway back to our topic hari ni.. aku nak listkan beberapa benda yang aku perasan pasal mama lately. yg aku duk kengkadang terfikir bila duk sorang2, bila berdating dgn Mr Tan, bila tgh mengelamun tunggu mata nak lelap..

  • kalau dulu mama mmg pantang betol kalau aku asyik merayap je keje nye tapi skrg even aku gi merayap dia tak kisah pun. well risau tu ade tapi tak membebel macam dulu2. kalau dulu, "berjalan je kejenye. bila nak study entah." tu je la yang aku dapat. tapi skrg aku siap cite lagi aku gi mana2, tunjuk jalan or tempat makan best yg aku dah gi ngan member2, sebab family aku bukan jenis slalu mkn luar sngt.

  • zaman muda dulu, selalu dapat ceramah motivasi ala-ala bebudak nak exam besau. ceramah berbunyi, "belajar elok2 kakak. mama xde benda nak bagi kat awak. ilmu je la." dan pelbagai lagi. even klu balik rumah pun kena study gak. aku yg pemalas nak study ni pun kena la study kan. pas tu klu dia call n time tu aku duk main game ke kt laptop, tgh online ke, hah siap la kena bebel. suruh study la. tu la. tapi sekarang tidak lagi (cakap gaya org iklan kt tv nun). skrg klu aku duk kt depan tv smpai kul 2 pagi pun dia xkisah. agaknye msti dia ckp mcm ni, "aihh anak dara aku ni, dah tak tau la nk ckp mcm mn suruh blaja". ohh one thing korg kena tau pasal mama, masa aku kecik2 dulu (skrg dh besar sikit okay???) she is very damn serious bout my studies. so dia dah a bit carried awak even masa aku kt PJ lagi. tp ke-serious-an dia tu kurang la sket banding dolu2.

  • mama skrg semua benda dia pakat nak cerita kat aku. EVERY SINGE THING. benda yg best, xbest, sedih, hepi, sega bagai la. nak ngadu, nk marah, nak gossip, semua pakat cite kat aku. uihh kalau dulu jgn harap la nak cite kat aku. pakat simpan sorg2 je segala benda.

  • aku semacam dh tau my mum's true colours. dia lebih kurang tak betul mcm aku. kengkadang lg tak betul. bila aku kat rumah, dia adalah aku kat UIA. boleh korg bayangkan mama mcm mn? kadang2 aku rasa aku mak, dia anak. aku terlebih matang, dia mcm budak2. seriously. tapi rasa mcm seronok sebab tu tanda kitaorg sekepala. bab nak kenakan org, mmg best. bab nak buat kerja gila, ketua adalah mak aku. bab hari malas sedunia, serah kat mak aku. dulu nak tgk dia mcm ni, hareeem. maybe time tu dia pun mcm busy uruskan arwah abah yg sakit kot. tu yg dia dedicated her life just to take care of abah. ni bila hubby terchenta dh xde, aku la yg jadi tempat dia nak buat pape.

  • dulu kalau nak berjalan ke tempat jauh dgn member, jgn harap la nak lepas. dulu masa kt pj gi genting ngan skulmate pun bukan main kena pujuk rayu baru dia bagi. tapi skrg, esok lusa nak gi KL, aku bgtau dia, dia relax je. just ckp, elok2 perangai tu. dulu takut nak mintak izin gi memana sbb tau msti mama bnyk ckp dulu, pas tu klu dia bg gi tu mmg miracle la org kata. tp skrg tak lagi.

  • dulu kalau aku kata aku ada program tu, program ni, meeting sana meeting sini, camping sana camping sini, dia bising. bila masa nak study yada yada yada.... tapi skrg aku just ckp je aku ade program tu ni minggu depan, aku ade meeting malam ni, malam esok, aku kena gi sana sini ade program, aku nak naik bukit sana sini, dia tak kisah pun. pesanan mcm biasa, elok2 perangai tu.

  • ni perubahan paling best. kalau dulu, dia bukan main lagi cakap mcm ni, "blaja dulu. tak yah nak cintan cintun. dah banyak dah hah tak kan tak serik lagi (ahh cehh xmenahan. bnyk ke cik kak? takat 1-2 tu pun nak kecoh ke??) blaja nnti awak dah keje nanti, tak yah awak cari org laki, org laki cari awak." ade bnyk lg la versi ayat yg aku dpt tp semua lebih kurg mcm tu la inti pati dia. tapi skrg....... makk aihhh dia yg melebih suruh aku cari bf. agaknye sbb tgk sian anak dara dia ni duk menjanda lama nak mati. dia pun dah tak menjanda, tapi anak dia ni je la duk sensorg. dia plak duk kenen2 kan aku dgn sipolan bin sipolan, suruh aku tackle senior2 aku, suruh aku tackle kenyit2 mata kt bebudak yg main masa aku gi USM aritu. 2 kali gak la dia pesan suruh kenyit mata. aku jawab "nnti ade dia tnya, 'ni duk kenyit mata kenapa? sakit mata?'", dgn selamba mama menjawab, "sakit la awak. boleh awak tolong checkkan?" adoiiyaii la haii mama... pernah sekali dia cite pasal budak laki mana ntah yg dia jumpa masa jogging kt taman gelora. dia duk cite mamat tu ensem la, body boleh tahan la... then the next day cite mamat tu tegur2 dia la.. adehh mama, ni nak kenen untuk kakak ke untk mama hemmm?


pape pun perubahan mama tu akurasa sbb aku dh besar skrg. dh 21 kott. xkn nk layan mcm budak lagi kan. n plus maybe sbb dia trust aku klu dia cite pape kt aku pun. pape yg dia buat tetap sweet pada aku. the sweetest woman ever. even kdg2 sakit jiwa gak la bila dia call pagi2 buta just nak suruh aku dgr lagu shahir dia, time tu aku mamai2 lagi. sakit jiwa jugak la bila dia dgn selamba perli aku dgn menyanyikan lagu wali band cari jodoh kat aku masa dlm kete sambil gelak2. tapi benda2 tu buat kitaorg jadi lagi rapat.

pasal cari bf tu mama, nnti kakak bawak balik la bakal menantu mama kayy? no worries tp klu by 27 kakak going solo gak, mama cari la bakal suami untk kakak. deal?





day one: mama merajuk aku tak nak tido dgn dia. 130am aku punggah bantal tido dgn dia.

0 other fingers talking:

Post a Comment