CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, April 21, 2011

of expected and unexpected things


esok (22hb april 2011) kat PWTC ade pesta buku antarabangsa kuala lumpur kat PWTC. yearly event yang memang dinanti-nanti pecinta buku yang sememangya sangat la kurang di malaysia ni.

kalau tahun lepas dia buat masa bulan mac, boleh la aku pergi, tapi tahun ni xdpt gi sebab ade exam. hancur berkecai lah harapan aku nak borong buku barang seguni dua.

harini, ade sorang hamba Allah ni ajak gi book fair esok pergi balik hari. aku dah excited. aku call mama mintak izin boleh tak nak pergi. n mama xbg pergi. sedih yang amat aku. alasan utama; banyak kuar berita org2 muda eksiden pergi berjalan dgn kawan2. dan alasan kedua beliau; book fair je pun, kat library tu berlambak buku tak terbaca jugak.

aku jadi sedih. kurang mood nak study. masa mandi aku cuba sedaya upaya nak menangis untuk lepaskan rasa sedih dan geram sebab xdpt pergi. tapi air mata ni tak nak keluar. sikit punya emo ayat aku reka untuk keluarkan air mata, kalah filem industan tapi still dia xmau keluar. aku jadi lagi geram. menangis la. aku nak nangis. supaya rasa lega tapi air mata tak nak keluar. usahkan keluar, bergenang kat kelopak pun x.

lalu aku nak sambung belajar untuk exam. aku mengadu pada sorang sahabat betapa sedih nye aku sebab xdpt gi book fair dan betapa geramnya aku sebab xdpt nangis. dan komen yang aku terima ; it is just a book fair. tindakan yang saling tak tumpah bagai mencurah minyak ke api.

it is NOT JUST a book fair.
it is a place filled with millions of books.
it is a heaven for me who adore books more than a hot dude with buff triceps and biceps, well build chest, and having 6 packs.
i am happy when i am surrounded by books.

kadang-kadang aku naik heran bila memikirkan bagaimana orang yang hidup dengan kita dah lama tapi still tak dapat nak terima hakikat bagaimana kita sebenarnya.
kita tak boleh nak expect orang akan berfikiran sama seperti kita. setiap individu itu berbeza. kalau passion seseorang itu jatuh terletak pada sesuatu yang kita tak suka, atau sesuatu yang kita fikir tak releven, cuba fikir, kalau semua org buat benda yang sama, tak ke bosan namanya tu.

bayangkan tanya abu hobinya ape, dia jawab main dam. tanya samad hobi ape, jawabnya main dam. tanya suresh hobi ape, main dam juga jawapannya. tak ke bosan namanya tu?

maka nanti xde la org yang hobinya main futsal. atau yang hobinya tido atau makan atau menjahit. maka nanti dunia ni permainan utama adalah dam. mainan yang jual adalah dam, xde dah wii, xbox, dota dan segala bagai. mesti bosan gila nak mati masa tu.

perbezaan ni la yang mengajar kita tentang orang2 di sekeliling kita. yang mengajar kita erti hidup. dan buat dunia ni satu tempat yang lebih seronok untuk didiami. betul x?
ok aku dah melalut jauh ni.

lesson yang aku belajar hari ni, 'there are times when strangers are like families and families are like strangers' ayat yang aku kutip dari buku Hlovate tajuk Rooftop Rant. satu ayat yang mmg dalam maksud dia.

families pada aku mengikut ayat diatas, aku anggap sebagai orang yang rapat dengan kita, tak kisah la family ke tak. yang bila mana kita berharap agar mereka faham tapi sebenarnya tak. (air mata tak nak keluar lagi)

kita terfikir macam mana orang yang jauh dari kita, bila kita bercerita dia boleh faham. dia boleh terima kekurangan dan kegemaran kita. walhal bukan jumpa tiap hari pun. bercakap setiap hari pun tak. macam mana?

kecewa masih ada. geram dah hampir habis. mujur la aku punya sifat marah tu mempunyai half life yang pendek. kalau la half life dia tu panjang, mak aihh.. bahaya. tapi half life kecewa tu lama gak la. hemmm.....

ok few more hours to Earth Day. esok ramai2 pakai baju hijau ok? dan kalau pergi kedai bawak shopping bag. pergi book fair pun bawak shopping bag. save plastic, save the environment. Happy Earth Day peeps!!







giliran aku pulak untuk terus berjuang di medan perang yang penghujungnya adalah apabila aku dijemput-Nya

2 other fingers talking:

Khairina Ridzuan said...

fara..aku sgt memahami bab yg tak boleh nangis tu.. perghh jadi makin stress sbb tak dpt kuakan air mate tu kan.. walaupun bnde kecik je..kdg2, nangis tu je yg dpt relief kan...:)

Farah Azmi said...

ouhh sungguh stress sekali mengenangkan tak dpt nangis. betol sekali part boleh relief tu. sokong 110%

Post a Comment