CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, April 20, 2011

TIPS MAKAN MASA EXAM

exam mood tiba lagi!!!

masa exam ni la semua duk dengan penuh khusyuk dan tawaduknye menghadap buku, belajar. masing2 dah tak ingat dunia baca buku. bagos bagos. itulah semangat yang kita mahukan!!!!

tapi malang sekali bila masa exam ni lah ade antara kita yang mengabaikan aspek pemakanan yang semestinya sangat penting. tak kira la musim exam ke tak, makan itu penting (ckp dgn penuh semangat!)

bila cerita pasal makan ni, semua org pun makan kan. semua suka makan right? but the question is......

betul ke cara kita makan tu?

aku tak kata cara aku makan tu mmg betol gila la. ikut skema WHO. tak. cuma kat sini aku nak share pasal tips pemakanan masa exam. sebab aku selalu dengar masa exam ni la ade org tak mau turun makan, makan biskut je, roti je, megi je.. ade yg xmkn lansung betapa dedicated nye dia pada study dia. ye lah semua duk study last minit, alik2 kan dah kena korban masa makan demi nak cover baca semua topik.

okeyh aku xmau cerita lebih2. kte tgk terus ape tips yang aku kutip kat sini sana setelah bertanya kepada pak haji google, bomoh terkenal selama 5 abad berturut-turut.


PERTAMA

Makanlah Makanan Yang Seimbang

seimbang dari segi carbs nye, protein nye, vitamins nye, lemaknye dan segala bagai. jgn la makan yang carbs terlebih tapi vitamins kurang. or lemak terlebih tapi vitamins haram xde. ooopss!! kena betul semua tu, check kat piramid makanan ok? semua tau kan piramid makanan. tak yah cerita panjang lebar la pasal piramid tu sebab semau dah tau. kat kotak cereal, susu pun semua ade tunjuk piramid tu.


KEDUA

Snek Yang Sihat

Oopsss!!

yang ni pun terkena batang idung sendiri. sebab depan mata ade gummy bear ngan asam. ngeeeee.... jgn ikut tuan punya blog ok adik2.... kalau tengah study tu makan la snacking yg sihat. contohnye buah2an. dah tu murah, sedap, sihat plak tu. bagus untuk kesihatan gigi lagi. (promote sket, kata ambik dentistry kan..)


kalau xde duit nak beli buah, beli carrot pun xpe. misalnye baby carrot yg comel lagi sedap tu mahal, beli la bapak carrot atau mummy carrot yg besar gabak kat pasar nun. murah pun ye, carrot jugak nama dia disamping mambantu ekonomi petani di malaysia =)

sambil baca tu kunyah la carrot nih, buah2 mana2 jgn kunyah jeruk sudah la. tak sihat namanye tuh.
mana yang terlebih duit nak spent tu, boleh la makan protein bar or muesli bar or granola bar. yang diatas ni brand Herbalife yang punya. boleh la order kat kawan2 aku yg jual bendalah ni. kayna, dede, dj, farahah, syider, tq, tiq... ade lg x nama yg aku xsebut? korg boleh tgk blog2 diaorg.

sedap dan mengenyangkan. buat jadi breakfast pun best. aku kalau tak sempat nak breakfast nestum aku makan je granola bar ngan susu sekotak. kenyang smpai tengahari.


KETIGA

Jangan Breakfast Berat-berat

nampak nasi lemak bawah ni?

sedap gilaks wa cakap sama lu... ade ayam lagi.

no no no no......
makan nasi lemak nnti ngantuk. xboleh. dah tu kolesterol lagi. nak tambah statistik pesakit jantung Malaysia ke? so jgn makan ok? kalau nak makan pun kadang2 je. xboleh selalu. bahaya.

breakfast yang ringan je. macam cereal ke, protein bar di atas tadi ke, atau boleh juga tanya kawan2 aku diatas tadi pasal shake breakfast yang ade. breakfast ni penting tau. jgn miss. it is the most important meal of the day.


KEEMPAT

Jangan Ambik Caffein Waktu Pagi Sebagai Ganti Breakfast

nnti asyik nak ke jamban je. wahahahhha.. xde la gurau je. tapi kalau aku tu lah yang terjadi.
pergi kedai kopi petang2 je pas ni ok?


KELIMA

Ambil Multivitamin

vitamin B ngan Omega 3 tu bagus untk otak. tapi xboleh ambik multivitamin ni sebarangan. nanti jadi toxic pada badan pulak. consult doctor dulu kalau nak ambik mana2 jenis suppliment. nanti elok nak mengelak penyakit, dapat sakit lain pulak.

kalau kita jaga makanan kita elok2, cara penyediaan makanan tu elok, kita tak perlu pun suppliment tu sebenarnya. tapi ada certain case yang memerlukan individu berkenaan untuk ambik suppliment. pape hal jumpa doktor ok?


KEENAM

Minum Air

air ni sangat penting. segala proses dlm badan perlukan air. so kalau xcukup air nanti ade yang sakit kepala la, xsegar bugar, kulit tak sihat, ngantuk je dan sebagainye.

air yang cukup juga penting untuk memastikan kita sentiasa peka dan fokus masa exam. (ecehh ayat xbley blah)

kalau tv kata minum 8 gelas air satu hari. tapi kayna kata minum air 3L sehari. jom kita bawak 2 botol air mineral besar ke library setiap hari. yoshh!!







ok tu saje lah tips yang aku nak share. benda ni aku xde la praktik sangat pun. just tetiba rasa nak share sebab penting. selain sebagai peringatan untuk aku, korg pun boleh try gak kan? boleh bgtau mak, mak cik, adik2, atau sape2 yg nak exam nanti.

untuk semua bebudak yang ambik exam selamat maju jaya aku ucapkan. study serious2, jgn main2. nak main2 nnti masa cuti 3 bulan okeyh. main la kau sampai muntah darah.





good luck to you too =)

0 other fingers talking:

Post a Comment