CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, July 5, 2012

projek cuti sekolah (#1) ayam halia dengan maduuuuuuu....

cuti cuti wehh.. asal bila cuti je kalau balik rumah mmg xde keje lain lah aku. jadi bibik sepenuh masa mak aku. tapi selalu syif bermula seawal jam 7 pagi-kena pegi pasar pagi cina kat blakang umah beli brg dapur, sampai la pukul 8-9mlm lepas habis dinner.. 

ini hari for dinner aku try resepi baru dalam buku yg aku beli masa book fair kat SASICC aritu. dah kata buku omputih, nama dia jadi Ginger Chicken with Honey. yum yum.. honey my fav!! =D

yeah i blame the low quality phone camera (sigh)

anyways resepi ni aku banyak alter2 sebenarnya.. sebab kebanyakan bahan xde kat rumah aku. mama, u need an emergency groceries shopping, stat! kalau dah sampai sos cili sos tomato xde, black pepper dah tinggal ciput, mmg susah la nk buat pape.. (baru teringat nk buat telur bistik. deym!!)

anyways nk buat ayam ni tak susah mane pun.. korang perlukan....


  • daging ayam (boleh pilih nk bahagian dada atau paha) yg dipotong dlm bentuk fillet
  • halia yang dihiris halus2 gile2 (sagat je senang)
  • 5 spice powder (boleh cari kat supermarket)
  • minyak zaitun
  • minyak untuk mengoreng (guna minyak senyonyong pon bolehhhhh)
  • bawang putih dititik
  • sikit halia untuk tumis (boleh ambik sikit dari yg korg guna untk marinate ayam)
  • asparagus yg dipotong dlm 3cm mcm tu (aku guna kacang panjang je..)
  • kicap 
  • madu

ok memula ambik ayam, halia dgn spice tu korang marinate kan dia. sebab rumah aku xde 5 spice tu aku guna serbuk ketumbar, jintan kasar, lada hitam n serbuk kunyit. semua dalam 1-2 cubit je.. lepas tu aku letak skali 2 cubit garam n 1 cubit gula. ngan dalam sesudu besar minyak zaitun. perap la dlm setengah jam ke, semalaman ke...

first goreng ayam tu until brown dan ketepikan dia.. then korang tumis la halia dgn garlic tuh. pastu masuk kacang panjang. pastu masuk ayam... pastu masuk kicap dalam 2 sudu besar.. pastu masuk madu. tapi rumah aku xde madu (kan aku dah kata, mmg kena pegi shopping brg dapur ASAP) aku guna golden syrup yg aku guna untk baking. lebih kurang je rasa dia n warna dia cuma dia kurang manis berbanding madu. tapi untk org kencing manis bahaya sebab kandungan gula dia tinggi. 

lepas masuk2 semua benda tu letak air sikt. sikit je jgn bnyk sngt. pastu rasa lah. kot termanis ke, termasin ke, tak cukup rasa ke.. pastu korg hidang la.. pastu ambik gambar n masuk blog mcm aku. kikiki.... pastu masuk seketul dlm mulut. pastu syok sendiri sebab sedap. kikiki....

aku terfikir, kalau letak mushroom msti best kan? esp enoki mushroom yg putih2 halus2 tu.. msti masyukk gila. ok2 xpe2 kita try lain kali. hihi..

and sorry lah kalau resepi yg aku bagi nih xde dlm sistem metrik. aku mmg xreti nk masak ikut timbang2 ukur2 nih. semuanya dibuat sesedap rasa. so pandai2 la korg survive. klu korg nk try, sila. aku dah xsabar nak makan nasik ni. 

makcik2 diluar sana, xnk ambik sy buat jd menantu ke? kikikiki..... =P





hensem sangat hah pakai baju melayu. tergoda i!! =D

0 other fingers talking:

Post a Comment