CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, December 2, 2010

dulu-dulu masa aku kecik-kecik........


alahai comelnye lah budak ni..... geramnye tgk..

masa aku kecik-kecik dulu, seperti mana kanak-kanak lain yang dilahirkan ke atas dunia ini, kerja aku tak lain tak bukan main sepanjang masa. stop kalau mama panggil makan, masuk toilet n tido. kegiatan aku masa kecik lebih kuarang je dgn kegiatan korang masa zaman TV plasma tak wujud lagi. zaman henpon pun besar bata, kalau buat baling anjing tu, mau nye anjing tu koma 6 bulan. zaman-zaman mak-mak kita tgh gila buat rambut kembang semangkuk. zaman ramlah ram melalak-lalak kat rancangan Hiburan Minggu Ini kat TV 1.


aku dan along. kecik2 lagi dah terserlah keceriaan aku. kan kan kan?


zaman ni la aku cuma fikir main je. harga beras nak naik ke, banjir besau kat kedah ke, sape menang world cup ke, lansung aku tak heran. lantak korang lah. asal aku dpt main barbie doll aku.

meh ari ni aku cite sket childhood aku, sepanjang yang aku mampu ingat la..

okeyh aku dolu2 lahir tgh hari buta kul 1245 tgh ari kat sepital pakar kuantan. abah kata, sebab tu lah aku ni itam. lahir tengah hari. nama doc yg sambut aku tu Dr Lee. aku ingt lagi dr tu n smpai skrg dia keje kt sepital tu. pas lebih kurang 2-3 tahun aku lahir, arwah abah kena pindah ke muadzam shah. so kitaorg semua pun pindah la sana.

kat muadzam, aku ade bela arnab. arnab ni warna putih, mata dia merah. aku bagi nama Mirinda sempena air gas mirinda dalam botol kaca perisa strawberry yg aku mmg suka zaman dulu. along ade arnab gak, mama n arwah abah pun ade arnab gak. yang abah nyer kaler coklat, nama dia Salleh, bagi nama tu kat dia sebab ade kawan abah nama Saleh uban dia kaler merah macam kaler bulu arnab tu, so bg la dia nama Salleh. yg mama nyer kaler kelabu, ape nama dia aku tak ingt. along nyer arnab pun aku xingt.

maka arnab kitaorg ni duk kt satu sangkar atau aku lebih suka panggil reban. duk la kat blakang rumah. dia beranak beranak beranak, smpai ade babies yg comel comel. tapi.........
malam2 ade je yg masuk rumah makan arnab kitaorg. mama kata anjing, tapi aku tak pernah jumpa anjing kat muadzam. kengkadang abah kata musang sebab abah mmg suka takutkan aku nagn musang. aku pun tak tau ape sebab bila malam je aku tido tak hengat dunia. bunyi ape pun aku tak tau klu jadi pape. semua arnab kitaorg mati sebab kena makan dgn musang atau anjing atau ntah kebendenye tu kecuali satu...... SALLEH.

yg salleh ni aku yg bunuh. secara tak sengaja ok. bukan sengaja. satu hari tu, mama masak cempedak goreng (rumah muadzam aku ade pokok cempedak yg beeeeeeesar sekali dan sangat rendang dan suka mengugurkan daunnya. aku tak suka pokok tu sebab aku selalu kena cakar daun dia). aku pun bagi la salleh makan cempedak tu dgn bodohnye. ye lah zaman kecik2 kan mcm bengong2 sket, tak tau pape. pas tu salleh bagi reaction yg mencemaskan. aku panggil abah yg masa tu tgh bersiap nak masuk hutan. abah tanya aku bagi dia ape. aku jwb la aku bg dia mkn cempedak goreng. aku nampak depan mata aku salleh mati tercekik. masa tu aku rasa bersalah sngt sebab bunuh salleh. kesian sngt kat ayah aku sebab dah tu dia tgh siap2 nak gi masuk hutan, pas tu salleh mati, then dia kena tanam saleh. aku rs bersalah gila babeng kt dia masa tu tapi abah slambe je. rilek je org tua tu.

*****

korg jgn tak tau aku yg ganas ni zaman kecik2 dulu suka pakai dress tau. pelbagai rupa warna dan gaya. pakat je la berukband ni buat hal. kalau tak, dah lama aku upload bebanyak gmbr aku masa kecik aku dgn segala collection dress aku. n of course baju tu mama yg jahit. kalau dh pkai dress tu, pkai dgn klu zaman skrg org panggil leggings, tapi zaman dulu pe mende ekk nama dia org panggil. aku pun tak berapa nak ingt. pehh sumpah aku rasa mcm budak dlm cite omputih gi main dgn kengkawan pakai gown, pakai socks, pakai leggings putih.

gi skolah pakai pinafore makkk. tak mudah anak azmi sorang ni ha. adoi la..

tapi bila dah besar, bukan main lagi selekeh rupa tak dibela mak. pakai je pape yg sedap dirembat tngn.

*****

aku masa kecik dulu, ade bnyk benda yang aku duk terfikir. skill suka berfikir aku tu dah develop dari aku kecik lagi ha. aku slalu fikir......

  • yg Allah ade buttons tertentu yg buat hujan turun, bagi kuar kilat n guruh. pas tu dia suruh malaikat tekan button tu button ni untk keluarkan ujan lebat, pas tu tekan yg ni untuk kuar rainbow...
  • yg pokok sawi, kalau kita tak cabut dia, tak potong dia, dia boleh jadi besar macam pokok mangga. sebab semua pokok pun membesar.
  • mama ngan abah tak pernah kecik, dan aku tak kan pernah meningkat usia n tak kan pernah besar-besar dah.
  • stesen radio tu, DJ dia tak on air live. dia recording je. pas tu main kat radio. macam, dia record tahun lepas, 2-3 tahun lagi baru dia pasang kat radio. pas tu pelik sorang-sorang aikk, mcm mana org ni tau tahun ni raya bulan 2?
  • bukit ridan (sebuah bukit kat muadzam tu) akan bertukar menjadi gunung berapi yg bakal meletus bila-bila masa je
  • slalu tertanya, suara aku mcm mn ehh? sedap ke? sengau ke?
  • macam mana org boleh masuk dalam TV?? tengok kedai repair TV dalam TV tu tak de pun org lm dia
  • power rangers lah manusia yang paling canggih di dalam abad ini sebab dia nyer jam boleh jadi tepon. pas tu gi pasar malam je cari jam yang boleh calling2 mcm dlm cite power rangers tu.
bnyk lagi yg aku duk terfikir masa aku kecik dulu. tapi mostly aku dh tak brape nk ingt. bila fikir balik bapak jahil gila aku masa kecik dulu. tapi lantak la kan. peduli ape aku.


*****

masa aku kecik-kecik dulu, sebelum tido, arwah abah akan cite kat aku satu cite yang sama sepanjang malam dan aku tak pernah bosan nak dgr dia cite. instead aku suke n nak dia cite je cita tu. dia akan peluk aku dlm selimut, pas tu cite sampai habis. pas tu baca doa tido sama2 then baru aku tido. every single night. mcam tu lah. even aku tau jalan cite dia mcm mn, aku tak peduli, aku nk dgr cite tu gak. abah cite dgn penuh aksi siap tuka2 suara lagi, bg sound effect. mmg serious best gila. n aku dgr dgn tekun even dah dgr berkali2.

cite pe yg abah duk cite smpai aku obses gila tu??? haaaaa... itu yg kita tak tau.

cite tu tak de dlm mana2 buku. cita tu dia reka sendiri. cita tentang anak ayam dan musang. hehehehhehehe.... best wohh cite tu. tak caye tnya amal. aku pernah cite kisah anak ayam dan musang kat dia. dia pun terhibur sama mcm aku gak dulu2..

*****

wokeyh dah lah tu merapu tak tentu hala. penat betul cuti bila tak tau nak buat pe. bosan betul duk rumah. nak keluar, xde member. adeih..





nak gi wedding ke nak gi holiday??

0 other fingers talking:

Post a Comment