CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, August 30, 2010

jom blaja jadual berkala!!!



hari ni rasa sngt bengang dgn ppl yg invent perkataan sodium, potassium, tin. suke buat org confuse. suka buat orang loading " errr sodium tu pe ekk? Na ke K? sodium.. ok Na.".
kalau masa lecturer tgh mengomel kt depan cakap pasal sodium n potassium, mmg aku naik pening kt blakang nk bezakan mana satu. kadang2 sodium aku kata K, kadang2 potassium aku kata Na.

boleh tak orang yang gedik invent perkataan sodium tu jgn gedik letak nama sodium as nick name for Natrium. God sake the world has agree to name Natrium as Natrium. yang kau gedik letak sodium tu apesal? ibaratnye mcm ni la, satu dunia agree sebulat suara bagi nama pemadam as pemadam. tiba2 kau panggil dia ayam. tak ke pening kepala orang bila tgk ko sebut pemadam as ayam? (ok am i making sense?)

ok mungkin analogi salah tp pe yg aku nk sampaikan adalah, tolong la jgn nk peningkan kepala otak orang dgn perkataan yg lain namanya dari simbolnya. bisa kasi gue pusing tau ngak?

okay kalau tadi sodium dan potassium yang makhluk bertuah tu bagi nama samaran untuk natrium dan kalium, sekarang kita guna Tin dlm bahasa omputih, timah dalam bahasa melayu dan nama yang dia dikenali satu dunia Stannum. (kalau korang tgk kat jadual berkala tu, yg simbol dia Sn)

jadi cik Timah kita ni, satu dunia telah bersetuju untuk bagi nama stannum kat dia masa dia mula2 dijumpai. tetiba panggil tin? ape kes? dh lama idop?

okay maybe aku bley terima la kalau diaorg guna nick name tu sebagai bahasa pasar. macam kita lah, stannum tapi panggil kita panggil timah. takkan la nak gi kedai hardware mintak ngan apek tokey kedai cakap, "apek, kasi stannum satu gulung!!" maunye demam apek tu 7 hari 7 malam fikir amende la stannum ni.. tapi kenapa dalam scientific books pun angpa nk ltk tin, sodium, potassium segala bagai? letak la nama scientific dia gak. pas tu kat tepi, kurungan tulis nama pasar dia supaya bila orang baca.....



stannum, Sn (Johnny depp panggil tin, azean irdawati panggil timah) has a boiling point of 2893 K (2620 oC) yada yada yada....



haa kalau mcm tu kan ke senang idup aku nak study. ni xde la bila study amalgam terpinga2 ingat balik pekejadah la Sn ni ha. ye lah dah berzaman break up dgn chem ni kan? skrg ade bf baru, ramai lagi tu. ok ok back to the topic.

okay unsur seterusnya, Ben afleck panggil copper tapi ellie suriati panggil kuprum. nama yang einstein guna masa presentation adalah Cuprum dan simbol yang korang boleh cari dalam jadual berkala diatas adalah Cu. cik mek copper ni lagi satu masalah. nama betul Cuprum, Cu tapi panggil copper. dah penyudahnye aku terkonpius dgn Cobalt,Co. ha yang cobalt tu pandai plak korang panggil cobalt je, xbg nick name. asal xbg nama lain? asal xpnggil dia Kabaid ke.. korg kan suke mengkonpius kan orang. Copper ngan Cobalt tu kan sama2 start with Co, jadi mana taknye aku konpius satu masa dahulu.

yaaaa mari kita beramai2 khatam jadual berkala lagi. khatam bagi master. phd pun boleh. lg afdhal. pas tu tasmid jadual berkala dgn cikgu chem korg. sure dpt distinction untk chem. for sure nnti cikgu chem korang trus lantik korg jadi cikgu chem, ngajar bebudak darjah 1 subjek sains. =P






kadang-kadang awak mmg menyakitkan hati, suka buat ikut kata sendiri. tapi awak best sbb awak selalu ada masa saya perlukan awak. even awak kena marah dgn saya, awak tetap dengar cerita saya. pas ni awak dengar je la cite saya, tak yah la ambik pape tindakan ok? saya cuma nak share dgn awak. walau apepun, saya tetap sayang awak sebab awak bestfriend saya =)

2 other fingers talking:

fatimaAl-khateeb said...

lek ar.. hyperkalemia bukannye hyperpotassemia pong!

sodium-potassium ATPase, due2 tlibat

Cobalt and copper and Co... I had a problem too! lol

Farah Azmi said...

ye la tp pening nk beza potassium tu k or na.

reti plak dia bg nama hyperkalemia, bkn hyperpotassemia =P

Post a Comment