CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, August 31, 2010

MALAYSIA oh tanah airku

bersempena dgn hari kemerdekaan Malaysia terchenta ari ni, jom kita bersemangat patriotik sket. meh ni aku ajar korang kajian tempatan campur sejarah. hehehehehhe.....

okay kalau orang tanya aku, tak kira la sape2, Zainal alam kadir ke, Gerard butler ke, "pe la yg ko ske sngt pasal Malaysia ni farah wehh? pe yg bestnnye negara ko ni?"

aku dgn bangganya akan menjawab

saya suka Malaysia sbb malaysia ade bnyk makanan yang seeeeeeedaaaaaap

cube ko tgk bawah ni. tgk je jgn lebih2. kang ade yg makhruh puasa. i xbertanggungjawab ok?

sate sate sate yum yum

makkk aihhh. roti canai telur anne kt taj. pehhhhhh

nasik lemak yg panas berasap dgn bau daun pisang, sambal ikan bilis or sambal kerang. telur rebus, kacang, ikan bilis goreng. ahhhhhhh....

jom pi pekena nasik kandaq sat

ha tudia. amacam. tergugat iman? rs dh boleh fikir nk berbuka ape ari ni? ang duk puja kepsi, mekdi tu pasai apa? tu sate zul lg sedap. nasi lemak kukus maznah lg best. lagi kenyang, lagi murah. errrr kot.

ok sekarang aku nk share dgn korang beberapa trivia pasal malaysia yg aku jumpa kt internet. ke-sahih-an-nye aku tak brape pasti tapi few tu mmg betol la. tarak tipu punya.

1- tahukah anda kat Malaysia ni jumlah panjang lebuh raya dia adalah sejauh 65 877km? kalau la semua highway kat mesia ni kita buat satu garis lurus, boleh buat lilit bumi tau sbb ukur lilit bumi cuma 40 075km. haaaaa..... ternganga kau.
gmbr ni baru tunjuk plus nyer highway. xcampur federal, litrak, lebuhraya pantai timur, lebuh raya timur barat dan macam2 lebuhraya yg ade kt mesia ni. terlonggo kah anda?


2- Gereja St. George yang terletak kat penang nun merupakan gereja paling tua kat asia tenggara. dia dibina pada tahun 1818.

tua dah kau ye wahai gereja?

3-king cobra paling panjang kat dunia yang pernah ditangkap dalam sejarah ular dunia telah dicekup di Port Dickson pada april 1937. ular ni masa kena tangkap panjang dia 5.54m tapi bila duduk kat Zoo London, makin panjang jadinye. bahagia kot sampai bertambah kepanjangan sehingga mencecah 5.71m


4-sekolah percuma penang atau lebih dikenali sebagai Penang Free School merupakan sekolah inggeris paling senior kat asia tenggara. skolah ni di asas kan oleh mat saleh bernama Starke Hutchings pada tahun 1816. wow. tu lagi tua dari gereja st george.

dolu dolu
sikalang

5- pemegang anugerah telur serangga paling besar kat mesia ni adalah tidak lain tidak bukan serangga kayu yang punya. kalau angpa pi WFF ckp kt dia Heteopteryx dilitata konpem dia tau. telur mak cik ni berukuran 1.3 cm. lagi besar dari kacang kuda ang duk makan masa tengok industan


6-korang tau tak yang negara kita ni dah bertukar2 GMT berkali2. kali pertama tukar tahun 1932. masa asal ditambah 20 minit. 1 Sept 1941 tambah lagi 10 minit. pas tu tahun 1942 yang ni lagi advance, tambah 2 jam sebab nak sama dgn waktu kat tokyo. ye la masa tu kan Jepun duk negara kita.

pas jepun blah, jam kat tanah melayu kembali pada keadaan sediakala seperti tahun 1941. ia kekal sehinggalah 1 Januari 1982, jam kat mesia masa tu ditambah algi 30 minit supaya sabah n sarawak serta semenanjung mesia guna timing yang sama.

so kira jam kita sebenarnya cepat la kan? cepat brape minit aku xtau. kira sndri. maths aku fail okeyh?


7- yang ni mungkin ramai dah tau. tak pe. aku nak share gak kot ade yg tak tau. sepanjang 13.7km, jambatan pulau pinang layak mendapat gelaran jambatan nombor 3 paling panjang kat asia tenggara.



8- pernah gi sarawak x? aku belom. klu korg dh pernah gi, baguslah. pernah gi gua mulu? pernah masuk sana? kalau pernah, baguslah. kalau korang nak tau, lobang kat dalam gua mulu tu, adalah lobang gua paling besar paling luuuuuuuuuas sekali kat dalam dunia ni tau? tak percaya? takpe2... lobang gua ni maksudnye ruang dalam gua tu. bukan pintu gua tu oke kawan2.

kalau tak caye, gi kat MAS, cakap kat dia, encik2 pinjam kapal terbang Boeing 747-200 sat boleh? saye nk buat eksperimen. kaalu dapat kapal terbang gedabak tu, ang cuba masuk dlm lobang gua tu. konpem muat. tak percaya? cubalah!! (cakap gaya duta2 iklan kat tv)



9-hensem tak mamat kat bawah ni? hensem an? nama dia captain tristram speedy. dia ni british resident untuk perak pada satu ketika dulu. dia juga sebelum ke perak pernah kerja di pahang. masa kat pahang tu, yakni di kuala lipis, dia telah bertemu dgn nenek aku, saodah. maka mereka berchenta cintun. tapi apekan daya, moyang aku xsuka mat salih. diaorg kata mat salih tak sihat sbb pucat putih sngt. makanya dikawenkan saodah dgn abdul sani. tristram yang berduka lara kecewa dgn pernikahan nenek aku tu, membawa diri ke perak lalu menerima jawatan sebagai residen disana.
hye my atuk-tak-jadi

atuk-tak-jadi aku ni merupakan orang pertama yang bertanggungjawab mmbawa masuk segerombolan orang2 sikh seramai 110 org ke tanah melayu pada tahun 1873. ok atuk-tak-jadi... babai..


10- yang ni sure korang tau nye ahh. pasai menara berkembar petronas. sang gagah berkasa tinggi lampai ni memegang title menara berkembar tertinggi dunia. n kalau tak silap, dia memegang title menara tertinggi dunia selama 10 tahun. tu pun sblm org2 jeles buat menara yg lebih tinggi.

key-ell-see-see

11-tau bawah ni bangunan ape?

sebelum ade putrajaya, sini la org sambut merdeka.


menara jam Sultan Abdul Samad ni telah dipelihara oleh jabatan ukur dan pemetaan malaysia selama 108 tahun.
gilllla.

dah lama sungguh jam tu kan?


12- dan trivia terakhir kita hari ini adalah..........

spesis daun yang tidak bercabang2 atau berpecah paling besar kat dunia ni ade kat Sabah bah. tak tau? skrg tau dah kan?

masa 1966, 6 tahun pas mama lahir, satu spesis daun ni dah diambik dan daun dia punya la besar sampai boleh buat karpet kat rumah. panjang 3.02m dan lebar 1.92m


nama kampung daun ni aku tak tau tapi nama saintifik dia Alocasia macrorrhiza



tu lah dia tadi beberapa fakta negara yang boleh aku share ngan korang. nak tau lebih lanjut, gi la baca buku, tgk kat internet, buat lawatan sambil belajar ke muzium negara, arkib negara. korang baca korang bangga tak jadi anak malaysia? kalau aku, aku bangga. hehehehehhe... tak yah baca pun dah bangga. suuuuukeeee sangat.

bila hari Kemerdekaan je aku selalu teringat masa zaman skolah form 4 aritu aku terlibat dgn perarakan hari kebangsaan perangkat kebangsaan kat putrajaya. masa tu tema sambutan kemerdekaan adalah pendidikan so aku mewakili skolah aku yang mewakili perarakan sekolah jenis MRSM. ko faham tak pe aku cakap ni?

masa perarakan tu best sangat. pengalaman paling berharga. masa tu lah semangat petriotik paling maksimum aku perna ada sepanjang 21 tahun aku hidup. mana taknya, asal jalan2 jap pas rehat rehearsal perarakan, asal dengar je orang main lagu Negaraku, aku mesti berhenti berjalan dan nyanyi. bila abis baru sambung jalan smula.

anyway, SELAMAT HARI MERDEKA YANG KE 53!!!




nak tengok cite prebet jamilah kat astro.....

4 other fingers talking:

Mohd Filani Bin Mohd Fauzi said...

nasik lemak maznah xleh lawan nasik goreng kiah.

Farah Azmi said...

laaaa sejak bila kiah jual nasik goreng? ingt dia keje tukang masak kantin skolah lagi...

Mohd Filani Bin Mohd Fauzi said...

laaaa ko xtau. nampak sgt ko nie x update hal ehwal kampung.. sah2 ko nie reporter radio rosak. lepas die cerai talak 8 ngn Azman kuih koci, terus die tinggalkan sekolah tu. kecewa katenye.

Farah Azmi said...

bukannye aku x update... tapi aku ni xkuat bergossip. tak mcm ekau!!!
=P
sentapzz!!

Post a Comment